Treriksröset – Smygehuk 2014

DAGBOK
GUBBEN OCH HANS CYKEL

17/5-2014

Vaknade strax före fem på morgonen, en härlig känsla av spänd förväntan i kroppen.
Kaffe och funderingar i morgonsolen på balkongen.
Efter frukost kom dom där härliga fjärilarna i magen.
Packade det sista i handbagaget.
Sedan iväg med Jane, Johanna och Alexandra mot Arlanda.
Kort efter ankomsten till Arlanda, vände Jane och tjejerna mot shopping i Västerås och sedan hemåt.

Nu är jag äntligen på väg. Som jag längtat och väntat.
Sitter nu på Arlanda inrikesterminal 5, och väntar på maskinen som skall ta mig till Kiruna..
Följ och stötta mig gärna här på www.cyclingswede.se
Hör av mig igen norr om polcirkeln.

Ensam….. Skönt…. Pirrigt…. Nyfiken….
Hur skall jag snabbast möjligt ta mig till Karesuando?
Men va fan…. Har jag bråttom eller?
Nu ska jag verkligen försöka att inte stressa. Ta det som det kommer bara…
Cykeln står ju där uppe till jag kommer…
Mm. Det är ju min melodi. Blir nog en utmaning i sig..
Kom till Kiruna lite före utsatt tid.

Väder i Kiruna.
Mulet, lite regn. +5*

Diskuterade bussar med personal på Norrbottens länstrafik. Det visade sig att de tidigare gett mig helt fel information.
Bussen från Kiruna gick inte förrän kl: 18:55 på söndag.
Och då skulle jag inte hinna upp till Karesuando förrän bussgods stängt, och därmed blev varken cykel, tält eller sovsäck tillgängliga förrän på måndag.
Alternativ..
Bo på vandrarhem i Kiruna lördag och söndag, eller lifta upp.
Lifta kändes som ett bra alternativ.
Hittade en kille som skulle uppåt, efter mycket om och men, kom vi överens om ett pris.
Rena rama rånet, cykelbudgeten betydligt stramare än innan.
Men upp kom jag, och vilken underbar väg!
Längtar redan att få i lugn och ro cykla genom den fantastiska naturen.

Monterade ihop cykel och kärran, och slängde på packningen.
Cyklade en rekord(kort) sträcka.. 2 km..

18/5-2014

Idag tänkte jag cykla upp till Kilpisjärvi… Vilken vacker väg… Men dom måste ha samlat Finlands alla uppförsbackar på ett och samma ställe!
Fick också en nätt fjällkuling i näbben. Målet var att hinna de tio milen före bussen, men efter dryga 4 mil, skulle bussskrället snart vara ikapp mig..
Så jag väntade in den.
Och det är jag glad för.. Vägen gick därefter rakt upp på kalfjället.. Det knäppte till och med i öronen…
Men jag får ju det nerför imorgon…

20140518-182004.jpg 20140518-182046.jpg 20140518-182135.jpg 20140518-182150.jpg

Hittade en lite udda plats för mitt tält (en stängd stugby med plogade P-platser som jag snodde en av, varför bo i snö när man inte behöver.
När tältet var uppslaget, så trampade jag opackat mot norska gränsen, för att hitta bakvägen till ”röset”.
Tyvärr satte snön tvärnit för ett besök på röset.. Men men.. jag var väldigt nära..

19/5-2014

Efter en skön och sval natt i tältet, var det dags för frukost och återfärd till Karesuando. 10 mil på fjället.. Hmm har cyklat varmare, men absolut inte vackrare!
Avundas inte de som kommer från andra hållet och skall TILL Kilpisjärvi med cykel.. för en jäkla uppförsbacke. Motsvarigheten fick jag också från mitt håll, men min svängde, så jag slapp se hela eländet!

20140521-211014.jpg20140521-211102.jpg20140521-211129.jpg20140521-211200.jpg

20/5-2014

Dagen som är struken ur alla minnen.
Ställt klockan på 05:30 i hopp om att trampa ner till Vittangi…
Jo tjena! Febrig, huvudvärk, och snorig som ett dagisbarn…
Vad göra.. Jo.. Dricka buljong och käka Alvedon och sova, och inte minst hoppas på snabb bättring.
Jävla skit.. Och jag som inte varit förkyld på flera år!!

21/5-2014

Lite småhängig när jag gick upp vid 06:00..
Fixade frukost och packade. Just när jag sätter mig på cykeln, spricker himlen upp och sol ler mot mig..
Kroppen sa nej, men med Alvedon och diklofenak gav den med sig.
Sol och jag log mot varandra och sa, ”Du och jag kompis..”
Så med 5 grader i luften och lätt motvind trampade jag mot Vittangi.

Jag fick en liten historia i Övre Soppero.. som styrker slagkraften i internet.
En man som jag aldrig varken sett eller mött tidigare, kom fram och frågade om det inte var jag som hade en hemsida och fanns på Facebook.. Han kände igen mig!?!
Och jag hade skrivit något om bussgods i Karesuando..
Ortroligt!!!

Min lilla sjukstuga i Karesuando..

Vägren?

Sopplunch och söt brandbil….

Måste bara först nämna lite om min ankomst till Vittangi igår.
Det var ett elände att hitta någonstans att slå upp tältet, så jag irrade runt lite och hittade en plats som fick duga.
Men för att inte stöta mig med någon, knackade jag på det närmsta huset, och frågade vem som ägde marken.
Kvinnan i dörren svarade, ”Men du kan tälta på vår tomt”.
Underbart nära till Torneälv och perfekt trädgård.
Till min stora förvånig, utbrast den underbara kvinnan som heter Birgitta, ”Vill du ha kaffe?”
Om jag ville… Riktigt kokkaffe och bullfat… Jösses så skönt gästvänligt.. Jag en svettig och trött okänd gubbe på cykel..

22/5-2014

Jag tänkte gå upp redan 05:30 och trampa iväg, men lade mig ”lite” bara och blev väckt av Birgitta som kom ut till tältet med smörgås och hett kaffe.
Kan det bli bättre?
Skall heller inte glömma hennes make Ivan, som var enormt trevlig han också, och jag hoppas innerligen att han vinner sin strid.
Jag håller min bägge tummar för Ivan och hans Birgitta.

Trampade iväg mot Gällivare. En sträcka om drygt 10 mil.
Fullständigt innehållslös och tråkig sträcka, bara en otrolig massa tung trafik.
Blev extremt trött och orkeslös efter bara 6 mil, försökte äta lite soppa, men det gick så där…
Måste vara infektionen jag dras med, fortfarande halsont och febrig.
Så imorgon tar jag nog bara en kort etapp på c:a 5-6 mil.. Måste försöka få kroppen att återhämta sig lite… Låter jäkligt löjligt… Gnäller redan… Mm jag vet, men jag kommer igen…

God natt mina vänner och er som jag inte känner, från ett MYGGIGT Gällivare… (Nog fanken cyklar jag söderut i alla fall..)

23/5-2014

Det suger verkligen att bli sjuk när man är på tur. Var enda rörelse frambringar svett och flås. Bläh! Är för tusan aldrig sjuk annars..
Ska snart till vårdcentralen här i Gällivare..
Hoppas på en sjujäkla mirakelkur, något lapp-hopkok som gör mig kärnfrisk igen. För imorgon ska jag ta mig tusan till polcirkeln..

24/5-2014

Dagen började i tältet i Gällivare, kl. 05:30 med att jag bara öppnade en ögat och försökte inte känna efter, men hör och häpna.. Jag mådde något bättre än dagen innan.. Penicillin är en gudagåva… Tack Alexander Flemming

Packade och kom iväg kl. 08:00 trampade på i beskedlig takt de 10 milen mot Jokkmokk. Den bästa etappen hittills, fick många vackra vyer i kanonväder, något kallt dock, men fullt acceptabelt.

Turistade lite vid Harsprångsfallet.

Hittade också ett kraftverk jag gillade….

Kom fram till Jokkmokk c:a 14:30, och köpte fika och kollade på hockeyn medan jag väntade in Allan Landen från Sexdrega, som gör nästan samma tur som jag, men snabbare. Vi käkade kvällsmat och gaggade lite skit, innan vi åkte till campingen. Allan och jag har aldrig träffats tidigare, utan fick kontakt då en bekant till Allan sett min hemsida, och kontaktade mig. Jättekul!!!

26/5-2014

God morgon, från polcirkeln, kära vänner och följare.
Stannade till här för att vara lite turist.
Vackert väder och lite medvind, gör detta till en riktigt bra morgon.
Allans och mina vägar skiljdes åt efter frukost, för att hålla våra egna tempon. Han är minsann en guuuube med krut i.
Det är fascinerande hur man möter våren. I Kilpisjärvi tältade jag i snö, i Karesuando var det några få minusgrader på natten, och på vägen till Vittangi hade björkarna nästan börjat knoppa, och grodorna gjorde smågrodor i dikena, i Gällivare hade björkarna ”musöron” och i Jokkmokk har dom… Ja..ska man kalla dom för råttöron… Tussilago i dikena, och jag nakenfis i sovsäcken. Gött..
Jag mår dessutom bättre nu.. Penicillinet verkar fungera.. Väldigt skönt, eftersom jag var nära att kasta in handduken i Gällivare.
Mer info kommer ikväll.. Får se var jag hamnar.. Om jag orkar så cyklar jag de 16 milen till Arvidsjaur… Ingen press, ingen stress.

Efter att jag lämnat polcirkeln bakom mig. Kändes det rätt skönt att cykla vidare, en stark känsla av att vara på väg söder ut infann sig.
En riktigt lustig händelse kom ett antal mil senare, då jag stannade för att fylla på med russin och nötter, precis när jag ställt cykeln och tagit av mig hjälmen, kommer en långfärdscyklist från andra hållet, som innan han stannat sin cykel, pekade på mig och sa… ”Är det Sand?”
Ja! Svarade jag, väldigt förvirrad och fundersam.
Vad roligt utbrast han…
Jag ännu mer förvirrad. Jag står i mitten av absolut ingenstans, och där kommer än främling på cykel som ropar mitt namn, och dessutom tycker det är roligt…
Det visade sig att han har en bekant någonstans i Örebrotrakten som sett artikeln, eller min sida, och berättat detta för honom.
Cyklisten.. (tyvärr minns jag inte hans namn) hade cyklat från Smygehuk och var på väg till Treriksröset, och väntat på att möta mig och snacka med mig..
Väldigt roligt och annorlunda!
Efter en kort pratstund cyklade vi vidare åt varsitt håll, med varsina mål, om är gemensamma.

Efter flera mil med backe upp och backe ned, kom en jäkel till backe som fick mina lår och vader att brinna som aldrig förr, jag fick mjölksyran från helvetet i benen, plus att jag fick lårkramp.
Jäkla skitbacke, ingen märkvärdig alls så jag vete tusan vad som skedde.
Ett var då klart mjölksyran släppte inte hur än jag försökte.

Backjävel!

Den Norrbottniska gästfriheten visade återigen sitt sköna anlete.
I Moskosel kommer jag fram till en stängd camping som låg helt underbart alldeles vid en sjö, med små stugor och ett litet cafe/restaurang som också var stängda.. Men platsen var helt idyllisk, så jag bestämde mig att strunta i att plåga mig de sista milen till Arvidsjaur, hade ju fått 12 mil i låren trots allt.

Sagt och gjort.

För att inte vara en plankare på campingen, så hittade jag ett telefonnummer på en liten solblekt dekal.
En kvinna svarade, och jag berättade mitt önskemål. Varpå hon frågade om hon inte skulle komma så jag fick nyckel till dusch och toalett…
Näe, det behövs inte, det går ändå.. Svarade jag.
Äsch.. Vi kommer sa hon…
Några minuter senare kom kvinnan Najmy och hennes man Sune, underbara människor! Vi babblade en god stund, vilket inte var så svårt, eftersom de var så underbart trevliga..
Nåja.. Efter en stund frågade Najmy, om jag inte hellre skulle sova i storstugan på campingen… 4 bäddar, micro, spis, och TV.. Jösses…. TV jag kan få kolla på TV.. Hockeyfinalen!!!
Sagt och gjort, jag flyttade in i deras storstuga, duschade och kröp ner i sovsäcken.. Kollade på hockeyn och varenda reklampaus, ett tecken på liv söder om Lappland. LJUVLIGT VARMT OCH SKÖNT!
Ställde klockan på 06:00. Somnade direkt..

27/5-2014

Vaknade strax för 06:00 kokade kaffe och kikade ut…. DET SNÖAR… och blåser smådjävlar… Äsch tänkte jag, jag käkar min pastafrukost och kryper ner en stund till…
Slumrade nog till lite, för jag vaknar upp till Malou von Sivers programvinjett med ett ryck.. Klockan är ju för F.. över 10:00…
Tänkte sedan… ”So what?”
Packade, städade och gav mig av till Arvidsjaur, (Resans kortaste etapp, på ynka 4,8 mil. Men mjölksyran i låren var ta mig tusan tillbaka inom första milen..)

Jag kommer aldrig att glömma goda Sune & Majny i Moskosel. Alla ni som cyklar eller på annat sätt tar E45 norr eller söderut, stanna för guds skull till hos dom, i deras underbara paradis.

28/5-2014

Började dagen i Arvidsjaur kl. 07:00 med gröt ala Landen, havregrynsgröt med honung.
Jäddrar så gött.. Packade och satte kurs mot Sorsele, en sträcka på c:a 10 mil.

Hej då Arvidsjaur.

Kände mig i hygglig fysisk form, benen kändes riktigt fina, och kroppen rätt ok. Cyklade på en stund, för att sedan stanna och ta emot samtal från radio P4 Örebro, Boulevard…
Efter förrättat värv vevade jag vidare, gick förvånansvärt bra och höll ett fint tempo på strax över 20 km/tim, under resan toppade jag också mitt fartrekord… 63 km/tim.. Hujj va hä gick.

Skönt att ligga i klungan…. gäller bara att se upp när dom svänger…
Ett tu tre svänger några till vänster och några till höger… resten blir förvirrade och tvärnitar mitt i vägen, eller så vänder dom..
Påminner lite om fruntimmer på mellandagsrean..!

Bytte län idag också.

Skönt att vara på rull.

Sorsele är absolut inget ställe jag stannar en enda minut längre än nödvändigt.. Yuck!

Att sätta upp et mål, och uppnå det är ofta enkelt, men att avsiktligt och kanske till och med lättjefullt omvärdera och avvika från lagd plan är förbannat svårt.
Hade siktet inställt på att cykla till Vilhelmina idag, men stannade i Storuman.
Min två inre demoner fightades om övertaget, den ena ville uppnå målet till vilket pris som helst, den andra tyckte att det inte kan vara fel att ligga i eftermiddagssolen och lapa glass.
Glassdemonen vann… Jag har ju varken bråttom, eller något att bevisa för någon, bara mig själv. Vilhelmina finns ju kvar imorgon också…

Fick uppleva Vindelälvens med måttlig vårflod idag, otroligt vacker och mäktig.

Nu ska jag inte göra ett enda dugg mer idag… Ska bara ligga och tycka att det var ett ok beslut att inte trycka alla planerade mil idag.. Skönt eller dåligt samvete, svaret får vi imorgon.

To be continued!

29/5-2014

Efter att jag packat och gett mig av skulle jag bara pumpa däcken och ta en kaffe på en mack i Storuman, och kom i prat med två grabbar den ena från Luleå och den andre från Umeå. De frågade om jag ville hänga på upp till ”utikten” uppe på ett berg i närheten. Oh jäddrar va fint det var..

Man kunde nästan se ända till Mariannelund..
Efter det drog grabbarna vidare mot Hemavan, och jag åt mitt håll,

Jag hann inte särskilt långt förrän jag ser en huggorm på väg att ringla upp på vägbanan för att lapa sol, inte vidare bra ställe att syssla med det på.
Så jag plockade upp ormen, och bar ut honom i skogen och lade honom på en solig sten istället…

Ormen Curt.. (Snake Plisken ni vet)

En gubbe på cykel i Vilhelmina har det bra, men han vill hem till de sina…
(Kunde inte låta bli)

Nå ja… Trampade vidare en bit och fick syn på ett ställe som såg fin ut, så jag gjorde en liten avstickare, och det VAR fint..

Vevade på igen, och blev så infernaliskt uttråkad, så jag höll på att somna på cykeln.
Men som ett trollslag, dyker ett underligt men charmigt ställe upp vid ett berömt harrvatten. Lite kaffe och mera prat och babbel..
Men coolt ställe..

Bara två mil från Vilhelmina fick jag höra en uggla skrika förtvivlat, och samma ögonblick fick jag syn på hennes unge mitt på körbanan, mitt i mellan hjulspåren.. Jag tar honom ut till vägrenen och lägger bandanan över fågeln, dels för att den skall lugna sig och dels för att skugga del lite.
Där efter bar jag honom till skogen i bandanan, medan mor uggla höll ett vakande öga på oss, placerade den lilla parveln i skuggan men fullt synlig för mor uggla.

Mor uggla.

Och då lilla Helge..

Klart för idag… Tack för idag..

30/5-2014

Resans hittills absolut tråkigaste dag.
Inte ett jota att titta på. Bara mala på…
Stannade till i Dorotea, för att besöka apoteket. Måste ha något för mitt j..la skavsår på onämnbart ställe. Dorotea har det minsta apoteket i världen, och kunderna trampade nästan på varandra. När jag förklarade mitt problem för kvinnan bakom disken så var det minst två bakom mig som ljudligt fnissade till.. Cykla själv då tänkte jag…
Duodermplattor tog hon fram, och förklarade att man kan klippa till dom så dom passar var dom nu ska sitta… Nu kunde inte ens hon låta bli att fnissa ikapp med de andra lustigkurrarna… Jag betalade och gick..
Nu kan dom fnissa bäst fan dom vill, när dom funderar på hur jag måttar till eländet.

”Bilder??? Det kan ni fetglömma”

130:- för 5 jä..la plattor att ha i akterkastellet.
Nu har jag följande artiklar för denna del av kroppen…
# Babysalva, mot röda stjärtar.
# Babypuder.
# Duodermplattor..

Käkade hamurgerbuffe och trillade dit på århundradets patlkoma.. Cyklade till närmsta camping och störtade in i tältet för en tupplur.. Skiter helt enkelt att cykla mer idag..
Här ska klippas plattor och ätas tonfisk..

Gu kväller på er

31/5-2014

”Im singing in the rain” (Hell No) ” Im cycling in the rain”
Startade dagen med att snooza lite för länge, kom inte ur sovsäcken förrän 06:30.. Därefter en kanonfrulle… 3 ägg, 2 port. havregrynsgröt, 2 mackor.. Smarrigt värre..
Sedan hände det som inte får hända.. Cykeln ramlade mot en skylt och en fin reva i sadeln som resultat..

Tillbaka in till Dorotea city, och köpa flexlim och lite eltejp… Funkade som f_n.
Mot Hammerdal….
Spöregn och motvind de första 7,5 milen, det var kanske inte helt idealiskt, men… cest la vie…
Åkte ur Lappland och in i Ångermanland, och Jämtlands län…

Hejdå Lappland för denna gång…

Och hej till mer bekanta trakter..

Precis när jag rullade in i Strömsund sprack himmelen upp och solen tittade fram, petade i mig kaffe och en risifrutti innan jag vevade på de 3,2 milen till Hammerdal… Men söte göte som det blåste.. En raksträcka på över en mil, och motvind.. Fick trampa på låga växlar för att överhuvudtaget ta mig fram.

Ett skönt delmål sattes strax utanför Strömsund..
100 mil cyklade. Kändes kanon faktiskt! Det innebär att jag kommer att ha cyklat halvvägs imorgon…
Följande data gäller…(Näppeligen imponerande, men inte desto mindre kul)
Cyklade dagar: 13 dagar (-2 sjukdagar) 11 dagar effektivt.
Total distans 31/5: 103,16 mil
Snitthastighet: 18,32 km/h
Högsta uppnådda hastighet: 63,63 km/h
Timmar på sadeln: 56,17 timmar

Jättehärligt!

1/6-2014

Efter en skön sovmorgon till 09:00, vevade jag iväg mot Östersund, småkyligt på morgonen, men humöret var på topp efter en skön natt i ytterligare en billig stuga.

Se till att du inte ätit gasbildande föda, så som kryddiga korvar, torkad lök m.m. när du ska ha rumpan rikligt pudrad med babypuder.
Det är nästan omöjligt att inte garva ihjäl sig, trots ensamhet i en liten stuga…

2/6-2014

Så förbaskat ont på ”stället” så det var en plåga att trampa på lätta växlar uppför, fick ta många små brejk, men också det har sina fördelar!
Träffade en pratglad Dansk cyklist, han var 69 år, och hade på under en vecka cyklat från Köpenhamn till Östersund, och var på väg till Nord-Kap för att där vända och via Finland cykla hem till Danmark igen.
Den gode herrn, skall vara hemma före Midsommar. Sov inte i tält, vandrarhem eller hotell, utan campade varje natt under bar himmel..
Cyklade varje dag mellan 20 & 25 mil, med en matpaus..
Sicken jäkla krutgubbe!

Själv är jag halvvägs nu, och bestämt mig för att ta en cykelfri och rumpvårdande dag imorgon..

Tjenamors!

3/6-2014

Jag kan avslöja att vilodagen igår gjorde sitt, för att detta skulle bli en underbar dag.

Vädret var helt perfekt. Strålande sol och inte ett moln på hela dagen.
Jag valde att svänga bort från E45:an och ta en liten omväg och tog östra
sidan av södra Östersund, via Hackås och Svenstavik. Ett val jag aldrig kommer att ångra eller glömma. Så underbart vackert och lugnt.

De 8 milen bara flöt fram. Svettig… Ja visst… Men hellre det än frysa halvt ihjäl, är liksom lite jä..a trött på att frysa..
Rumplagningen höll rätt ok hela turen.. Lite lappar och tejp, så funkade det ok..

Var bara tvungen att plåta en rätt latjo tall efter vägen.. ”Suptallen” Man kan ju undra var namnet kommer ifrån..

Sen fick jag tillslut se tåget, vars bana det känns som jag korsat 100:tals gånger… Totalt är det 28 gånger mellan Gällivare och Mora, så jag har väl några gånger kvar.

Nu ska en mätt gubbe gå och sova, för imorgon ska jag nog ta och cykla lite…
God natt!

4/6-2014

Vill egentligen rapportera något från denna fullständigt meningslösa etapp. Cyklat mina 10 skitmil, i regn och stundtals hopplös motvind och beläggningsarbeten med grus. 99% av bilisterna och långtradarna skiter fullständigt i hastigheten och stenskotten. Helskotta vad ont det gör…
Blött, blött och lite fuktigt…
Det vad till och med upplyftande att lyssna på radions finska nyheter..
Inte ett enda foto taget idag. Tjurig är vad jag var..

Tjenamors

5/6-2014

Trampade iväg från Sveg mot Mora, med tjurigheten kvar i benen, men inte i skallen, gick lite tungt i början, men lossnade efter c:a 2 timmar, då jag stannade och petade i mig lite Dextro och russin.
Där efter var det nästan bara att köra på, fyllde på med banan och vatten i princip hela tiden..
En kombo som jag gillade, var att ta en tugga banan, och en liten när russin.

Träffade två riktigt härliga marknadsknallar, som åkte på marknader och sålde kött och korv. Fick en stor salami, med lite chilitouch på!
Gött att ha i tältet.

Gjorde min 14,2 mil med belåtenhet, kändes riktigt bra, men jag kommer aldrig i livet att någonsin cykla från Mora till Sveg, det var så gruvligt mycket backar från det hållet, som jag fick som nedförsbackar, så turen gick betydligt mycket snabbare än jag räknat med. Gött!!

Obligatorisk Morabild.

Tänkte först ta Mora Camping, men med tanke på att det är studenttider, och långhelg, så bestämde jag mig för att söka mig en bit utanför stan, och vilken lyckträff!
Kom fram till Åmåsängsgårdens camping, som visade sig vara enl. mitt tycke den vackraste camping jag sett, med fantastiskt fina allmänna utrymmen, och extremt trevlig presonal, dessutom ligger den alldeles i anslutning till sjön, med badstrand och stor gräsplan.
Den här campingen har helt enkelt allt.
Gå in på hemsidan så får ni veta mer om den, för den är absolut värd ett besök. www.moralife.com

Det kom också en tysk i husbil… Jag menar verkligen hus-bil!
När han ställt sig till rätta, kom det ut automatiska stödben som kalibrerade bilen plant, lite fix och trix senare, så öppnas en lucka bak på husbilen, och där kommer en liten bil ut, tysken log nöjt, och gick in och tryckte på en fjärrkontroll och från innertaket kom en stor jäkla tv ner och en parabol kom upp på taket… Ja nu jäklar ska här campas…????

Detta är klar den värsta husbil jag någonsin sett live..

Imorgon skall jag försöka ta mig till Grängesberg…

Tack för idag !

6/6-2014 (Vårt älskade Sverige:s dag)

Började dagen med en präktig frukost som vanligt, och gladde mig verkligen att cykla genom mitt älsklingslandskap, dalarna.
Passade på att besöka Anders Zorns födelseplats utanför Mora.

Tog sen en omväg över Sollerön, senväg = finväg, cyklade genom underbara byar och gårdar, det var så fint att jag glömde att navigera, cyklade någon mil tokigt, men tog det med jämnmod, och fortsatte njuta.
Kostade också på mig att trampa uppför till Siljansnäs, för att få njuta av alla vackra dalabyggnader och gårdar.

Snart dags för Leksand….

Nu börjas det!!!

Killen log och beskrev tydligt och ingående, var på jag opponerade mig lite, om att det verkade som lite omständlig väg, men han insisterade på att det måhända ser längre ut, men det är betydligt bättre väg, och mycket medlut..
Sagt och gjort… Jag trampade iväg och döm om min förvåning, vägen var litt en början bra, men herre j..ar vilka backar!!!!

Efter flera mil började jag ana ugglor i mossen, och tog fram ipaden och kollade mot hans beskrivning, allt stämde, utom backarna och milantalet.
Jag trampade vidare, och svängde enl. Instruktionerna, in på det lilla korta och fina grusväg som skulle ta mig mot Dala Floda..

Jag cyklade, och cyklade sedan kom en vansinnig nedförsbacke, höll c:a 45 km/t ned för den.
Log lite snett och tänkte, att killen på hotellet hade ju rätt.
Men efter backen var det slut på det roliga… Upp och ner, upp och ner, och vägen blev allt sämre och sämre, det blev så illa att jag blev tvungen att leda cykel långa bitar.. Efter flera timmars slit och svordommar, kom jag till en skylt i skogen som talade om att det bara var en mil kvar till Dala Floda….
Hade ju för h…vte cyklat två mil redan på denna förba..de grusväg.

Insåg nu att den jubelidioten hade skojat med mig ”LITE”
Fick jag tag på den jä..ln så skulle han få smaka på min 45:a rätt i ändalykten.

Väl framme i Dala Floda, hade jag slut på ork och vatten, så jag stannade på en bykrog, och åt och drack.
Kom i prat med en man från byn, och beskrev hur jag cyklat, och slitit..
Var på han brister ut…… Men för f.n du har cyklat 3 ggr så långt som du borde ha gjort….
Helt slut accepterar jag mitt öde, och tänkte på den förb…de trähatten/lustigkurren i Leksand, som säkert satt och drack en pilsner med polarna, och berättade
hur lurat ut en idiot på cykel i skog och skitväg.. Och garvade sig blåsvettig! Morr!!!

Mannen i Dala Floda tyckte det var kul, men eländigt.. Så han erbjöd mig att sova i hans hus..
Sagt och gjort… Jag hängde på hem till honom, och vi satt och gaggade till 23:30, och sedan tog jag natten..

7/6-2014

Vaknar på morgonen, av en härlig kaffedoft.. Då har den gode herrn fixat frukost till mig….
Fantastiskt…
Vi satt och pratade och hade en riktigt trevlig frukost.
Putte Larsson i Dala Floda, den barmhärtige samariten glömmer jag aldrig..

Han bodde ta mig tusan i ett vykort…..

Efter frukost med Putte, började min tur mot Kopparberg, eller Örebro..
Fick med mig den vackra gamla hängbron, som vår kung och drottning invigt en gång i tiden.

Trampade sedan bekymmersfritt och skönt hela dagen ner mot inte bara kända trakter, utan till och med hemtrakter.

Känns väldigt underligt men skönt att snart vara i Örebro! Imorgon (söndag) bör jag vara hemma…
För att sedan fortsatta mitt äventyr på tisdag..

8/6-2014

Etappen till hemmet, frun och grillen, startade fint efter en skön natt på Silverhöjdens Camping, en fin camping med stor potential, hoppas att gubbarna som driver den, lyckas med sina planer.

Kämpade lite med backarna runt silverhöjden, ett helt gäng med mer eller mindre motsträviga rackare.
Fick kanonväder och lagom vind, inte medvind naturligtvis, utan sned motvind… Helt ok!
Stannade till på ett ställe som jag sett massor med gånger, men alltid blåst förbi med bilen, men kommer aldrig att göra det igen.

Det ligger strax efter Löa, från Örebro hållet.
Blev bjuden på kulglass och kaffe, av ägaren, som också var sugen på att göra en likadan tripp som jag.

De sista fyra – fem milen var lite trista, väldigt mycket trafik, och en rackarns motvind igen… Slog ändå mitt hastighetsrekord, 69,42 km/t… Hujja va hä gick…

Hemma på Rynningegatan vankades det helgrillat kött och färskpotatis, och is kallt VATTEN…

2/3 av den mentala resan är nu klar, men betydligt mer kilometertekniskt, har bara c:a 57 mil till slutmålet.
Börjar nästa etapp på tisdag, så nu blir det lite tyst från mig en stund.
Hoppas dock att ni återvänder och följer mina fortsatta äventyr..

Tjong på er alla sköningar.
ZzZzZzZtefan…. Sova

11/6-2014

Efter två sköna nätter i egen säng, och en cykelfri dag, var det så dags att fortsätta äventyret. Magen full med min underbara frus mat, och nytvättade kläder. Cykeln har också fått en genomgång och nya däck.

På bra cykelhumör och fint väder, detta kan bara bli en bra dag.
Cyklade de första milen ut till Pålsboda, för att träffa Bording AB och personalen där, för lite prat, en knapp timme cyklade jag vidare mot Borensberg.
Stannade till i Hjortkvarn för att ta en glass och fylla på vatten..
Fasade för min ”kräksbacke” en backe som varit en plåga för mig, de gånger jag tagit mig an f_nskapet… Namnet kommer från att jag alltid gör just det i den backen…
Döm om min förvåning… Tänkte knappt inte på att den kom, och plötsligt var den bakom mig, susade upp för den utan nämnvärd ansträngning.
Snittade bra hastighet, och stannade bara för att fylla på vatten 2 gånger.
9 liter hällde jag i mig idag.
Jag tror att detta var den skönaste, varmaste, lättaste och snabbaste 10 milare jag gjort på denna resa.. Strålande sol, Nya däck och en lätt, lätt med bris.. Underbart!

Var naturligtvis tvungen att få med pansarfordonet när jag passerade den, har ju alltid tagit en bild med Jane där, på våra andra turer.
Kvällsmat lagad och uppäten, ligger jag nu och väntar på kvällen…

Hörs imorgon go vänner..

12/6-2014

Idag började dagen med en strålande morgon, frukost i morgonsolen, ägg och mackor.
Min och Janes favoritcamping i alla kategorier, Strandbadets camping i Borensberg.

20140611-212203.jpg  20140611-212227.jpg
I horisonten skymtade mörka moln, vinden i ansiktet, och kraftigt ökande.
Väl framme i Mjölby brakade helvetet loss..! Storm, hällregn och åska.
Satt under ett tak på en mack i flera timmar och frös som en hund.
När ovädret väl lagt sig, trampade jag vidare mot Nässjö, gick hur bra som helst, men flera timmar försenad till min vän Johan Olsson.
Ett nytt oväder var i annalkande, med mörka moln och mer regn.. Passerade Mjölby, Boxholm.

Framme för en kväll med en mycket god vän, är bättre än att plåga sig i oväder.
Pizza med Johan och mycket gagg…
Klandra inte mig, för det gör inte jag!

Imorgon bär det av mot Växjö och slutmålet närmar sig.

Efter en trevlig kväll tillsammans med min mycket goda vän Johan Olsson, med pizza och mycket snack, både allvarlig och lättsamma ämnen.
Avslutade jag dagen (11/6) mätt och väldigt trött.

13/6-2014

Gick upp tidigt, och började nästa dag, med frukost och legobitar i fötterna.
Undrar Godtfred Kirk Christiansen (uppfinnaren av lego) vet hur j_vla ont det gör, och att dom dessutom sitter fast efter första trampet?
Nog om det.
Gav mig av mot nya mål och utmaningar.
Vädret var helt perfekt, lagom varmt, och lite sned medvind.
Fanns tyvärr inte mycket att fota, men det beror dels på naturen, och min egen brist på inspiration. Trampa… Trampa…
Stannade till i Alvesta under eftermiddagen eftersom jag glömt att äta under hela dagen.
Pang, Bom så tog all energi slut i kroppen. Skakig och yr, vinglade jag in till en korvmoj för att plöja i mig en tunnbrödsrulle. Mmmm
När maten gjort underverk i min lekamen, så valde jag att vika av från de större vägarna, och ta banvallsleden, vilket visade sig vara både bra, och vackert. Lättcyklat och lugnt.
Efter någon mil passerade jag ett jätte underligt ställe, det var som att cykla rätt in i 60-70-talet, det var någon festival eller något som kallades Psykjunta… Hippies med blommiga kläder och tamburiner, flummade omkring mitt bland kossor, och grönska… Nåväl..

Kom sedermera fram till en mysig camping, med en dansk föreståndarinna, som varmt tog emot mig. Jag kan varmt rekommendera campingen till alla andra som cyklar banvallsleden, som är en del av Sverigeleden. Torne camping.

14/6-2014

Efter ytterligare en skön natt, och frukost med färska frallor, och havregrynsgröt, gav jag mig av på näst sista etappen.
Vädret var återigen perfekt.
Siktade nu på Åhus en fin tripp på i runda slängar 12-13 mil…
Fortsatte att cykla banvallsleden.

Se upp för ett ljus i tunneln, det kan vara ett tåg. Dock inte denna gång.
Hade lite svårt att navigera, så jag tog hjälp av Google maps för att komma till den tänkta campingen.. Gick ju sådär…

Kom fram till ett militärt skjutfält!!! Kanon tänkte jag! Avspärrat för skjutövningar….
Försökte hitta en alternativ väg… 3,5 mils omväg, när jag nu bara var c:a 5 km från dagsmålet…. Suck!
Klockan var c:a 18:00 och avspärrningen skulle hävas c:a 20:00.
Cykla eller vänta……?
Jag väntade..
Efter en dryg timme kom en militär och hävde avspärrningen..
Fint, jag vevade på in på skjutfältets grusvägar…
Nu…. fick jag en flashback från min omväg i Leksand.. Har någon av er försökt cykla på en grusväg där militära bandfordon snurrat och härjat?
Herre jösses..
Väl förbi eländet, kom jag fram till slutet på skjutfältet…
Men där hade dom INTE hävt avspärrningen… Fast igen!!!!!
Nu kunde jag se campingen..
Fick släpa cykel, kärra och packning under grinden…
Äntligen framme!
Campingen, var klar den dyraste och sämsta på hela resan, ointresserad personal, skitigt och slitet.. Hade jag jag kommit med annat fordon, vid ett annat klockslag, hade jag absolut vänt och åkt vidare.
Detta ställe rekommenderar jag INTE!
Regenbogen Camping i Åhus… Fy för den lede vilket skit…
Brydde mig inte om att äta kvällsmat, utan störtade i sovsäcken och somnade ovaggad.. Till några skitfulla tyskar fick för sig att bränna av ett jättefyrverkeri kl. 02:00.. J_lar vad rädd jag blev…
Zzz somnade ändå rätt snabbt om…
Sista etappen imorgon var min sista tanke…..

14/6-2014

Käkade bara pasta, minestronesoppa och kaffe till frukost, eftersom campingens affär inte hade öppet samtidigt som campingen igår kväll?
Märkligt..
Pinnade iväg..
Gick som en dans. Vacker cykeldag, kunde inte önska mig en bättre avslutning.. Sol och lätt sid/medvind hela dagen.. Kulle upp, och kulle ner..
Underbart…
Massor av fina vyer.. Men eftersom jag hade sånt flyt, och visste att min älskade fru skulle möta mig snart, trampade jag ivrigt på.
Passerade Ystad och cyklade efter kusten mot slutmålet.
Massor av känslor började bubbla i mig.
Mer och mer ju närmare slutmålet jag kom..
Med några få mil kvar, stannade jag efter havsbandet, och försökte samla tankarna..
De som kanske såg mig, måste ha undrat vad jag var för psykfall som sitter med cykelhjälm på skallen, och ömsom ler och ömsom låter tårar trilla.
Cyklade ändå sakta vidare, måste ha varit resans långsammaste mil.

Nu började jag på allvar inse vad jag gjort, och allt nu snart var klart.
Stannade igen, med 5 minuter kvar till det definitiva målet.
Jag säger målet, och inte slutet, för det kanske egentligen är starten.
Starten för något nytt..

Magen tom på mat, huvudet fullt av tankar, hjärtat fullt av kärlek till de mina. Förvirrad… Lycklig? Ledsen? Trött?

NU DÅ?

Konklusion!

Hur ska jag kunna konkludera detta äventyr?
Mängder med stora och små upplevelser, känslor, motgångar, medgångar.
Jag är väldigt glad att jag gjort denna resa.
Det är ju inte bara en resa i mil och kilometrar, jag har ju trots allt cyklat genom hela Sverige. Det har också varit en lika stor mental resa, om inte större.
Höga toppar, och enormt djupa dalar.
Jag kommer om några dagar att kanske kunna beskriva mina känslor närmare, detta måste få sjunka in lite först.

Nu till mina tack!
Jag vill först och främst tacka min älskade fru Jane och mina älskade barn, Sebastian, Albin, Edvin och Matilda som stött mig före och under resan.
Jag älskar er omätbart mycket.

Sedan vill jag lyfta på hatten, för det stöd jag fått från de företag som hjälpt mig.
Bording AB
Candeo Skyltreklam AB
mobilverkstan.se

Sedan vill jag ge mina speciella tack och kramar till följande personer.

• Birgitta och Ivar i Vittangi. (Hoppas att ni vinner er strid mot cancern, kommer aldrig att glömma er.)
  • Sune och Majny i Moskosel. (Håller mina tummar att ni fortsätter med er juvel till camping. Jag kommer tillbaka.)
  • Putte i Dala Floda. (Din öppenhet och gästfrihet unik, jag hoppas verkligen att du hittar din väg till framtiden)
  • Sedan vill jag också tacka alla personer som stött mig och babblat efter vägen, ingen nämnd, ingen glömd.
  • Tillsist vill jag ge alla er som som följt mig, här på cyclingswede.se och facebook, ett stort tack och kramar, det har varit ett stort stöd under hela resan, i med och motvind.

Känns konstigt med nu är det även målgång för denna cykelblogg…

Tack och återigen tack.
Kram
Stefan Sand
”The cycling hubby, signing of”

Måldata

Totalt cyklat med felnavigering: 224 mil
Totalt timmar i sadeln: 120 timmar
Snitthastighet: 18,65 km/tim
Topphastighet: 69,37 km/tim… Fin backe..

Personskador: Inga, förutom att baken påminner om en babians.
Materialskador: Reva i sadeln.
Punkteringar: Inga.

Dikeskörningar: 1. Slumrade till fast benen vevade..

På det hela taget… Piece of cake… Hehehe

Summering och egna reflektioner.

Nu efter dryg en vecka efter min resa, har jag börjat smälta vad jag varit med om. En fantastisk resa på många sätt. Både i mil och upplevelser, men också mentalt.
Jag skall inte rekapitulera resan i  mil, utan försöka berätta mer om den mentala resan

Jag startade en bra bit norr om nordligaste Sverige, med både spänning och rädsla, spänd inför vad jag planerat under många veckor, rädd för vad jag gett mig in på. Med viss besvikelse, för att jag inte nådde ända fram till betongklumpen, började jag trampa de första av väldigt, väldigt många tramptag. Kylan var påtaglig, och den första rejäla fysiska utmaningen, var uppförsbacken över fjället, för att ta sig ut ur grytan som Kilpisjärvi ligger i.

Efter bara någon dag, och ett gott antal mil söderut, började tankarna fara, både tvivel och desperation började fladdra förbi. Jag kämpade förtvivlat med att hitta en strategi som kunde fungera kommande veckor.
I Gällivare började jag må fysiskt bättre, efter någon form av halsinfektion, med feber. Det var väldigt nära att både psyket, och fysiken, fick mig att ”kasta in handduken” redan i Gällivare. Men besvikelsen över dessa tankar, var starkare än känslan att ge upp. Så under en natt bestämde jag mig att ”Jag ska fan inte vika mig för att psyket inte är starkt nog, det är ju därför jag cyklar ju”.
Fysiken kanske rätar till sig ändå, så det kan man ju ignorera.
Efter första sträckan från Gällivare, började min strategi ta form, och jag började se fram mot mitt första delmål, Polcirkeln.

Den strategi som successivt tagit form, grundade sig i att inte se hela sträckan till Smygehuk som en enda resa, utan att varje dagsetapp var en liten resa i sig. Och varje dagsetapp hade flera delmål, och varje delmål hade något att bjuda på, så som fina ställen, små pauser, lite att äta, och inte minst att våga prata med mig själv.
Att prata med mig själv, är betydligt svårare än man kan tro, så jag började faktiskt prata med min cykel, och skapade någon form av resonemang med den, om nästa paus eller vägval. Man ska ha klart för sig att det handlade om många timmar varje dag, utan att möta en levande själ.

Jag lärde mig uppskatta varje vårtecken, varje djur, varje ljud, och att inte se uppförsbackar som ett problem, utan att uppskatta mig själv när varje backe var besegrad.
Jag stannade ofta efter jobbiga backar, för att vända mig om, titta på backen och fråga om det var allt den hade att komma med.
Vilodagen i Östersund, var en gudagåva, att både slippa den fysiska smärtan från skavsår i intimregioner och muskelvärk, men ännu mer slippa tänka på vad jag hade framför mig. Östersund var ju halvvägs. Halvvägs både i mil, och mentalt. Vägen från Östersund var helt fantastisk, jag sjöng (illa) och log, vackra vyer, och lätt väg. Den etappen skulle kunna få ha varit dubbelt så lång om den fortsatte på samma sätt.

Vägen mellan Åsarna och Sveg, var den i särklass värsta av alla sträckor. Fullständigt urtråkig, lättcyklad, och helt fri från vackra vyer, dessutom ett riktigt skitväder i form av spöregn och svinkall stark motvind. Jag fick försöka att hitta en annan strategi, för att klara av sträckan.
Att byta strategi och hitta motivation, när mungiporna pekar rätt ner, det mesta av kläderna är blöta av antingen svett eller regn, är fullständigt omöjligt. Den enda strategin var ilska och lite ”nu jävlar” inställning. Jag tror att jag aldrig svurit och skrikit åt väder och naturen på det sättet. Det funkade faktiskt!
I Sveg tvingades jag hyra en stuga, för att få saker torra, och ompackade.
Dagen efter började riktigt bra, fint tempo på cykeln, och vädret var helt ok.
Efter 6 – 7 mil, hände något jag, varken förr eller senare, upplevt, all energi i kroppen tog tvärslut, och fruktansvärd kramp i låren, en kramp som fick mina lår att svälla upp, och bli fullständigt orörliga. Mycket märkligt. Vägen var ju riktigt lätt att cykla. Vet än i dag var krampen kom ifrån.
Det tog någon timme, med att äta russin, nötter och dricka mängder med vatten, innan krampen släppte något.
Sen jäklar… Snabbaste etappen, jag skrattade åt hela situationen, och lovade mig själv en hamburgare och pommes, på McDonalds i Mora…..
Att cykla från Mora och över Siljansnäs och alla dessa vackra byar, i fint väder, gjorde att livet bara log mot mig, alla uppförsbackar bjöd på en belöning i form av ännu vackrare dalavyer och gårdar.

Någon dag senare anlände jag Örebro, och de mina, med grillmat och egen säng. Ett ljuvligt avbrott, men jag kände direkt att tar jag mer än en vilodag, så kommer det att bli otroligt jobbigt att komma igång igen, så jag bestämde mig snabbt att fortsätt så fort som möjligt.
De sista dagarna och 50 – 60 milen var lättcyklade och humöret på topp. Vädret log mot mig, utom söder om Mjölby, för sommarens första åskoväder, med motstorm och spöregn..

När jag passerade Ystad på sista dagen, började min hjärna spinna på högvarv, med känslostormar, och insikter, jag kände mig som ett fullfjädrat psykfall, ena sekunden log och skrattade jag, och andra trillade tårarna. Jag var inte ledsen, jag kan helt enkelt inte förklara varför jag grät.
5 minuter innan Smygehuk, stannade jag och lade mig i gräset vid sidan om vägen, för att försöka samla mig något. Trampade efter några minuter de sista metrarna till den udde som så länge varit mitt mål.
En känsla av lättnad sköljde över mig, med lycka och vemod i släptåg.
Nu till det märkligaste!
Efter fotografering och kramkalas med min fru, satte jag mig i gräset och såg ut över udden, och havet.
En enorm känsla av tomhet kom inom mig.. Tomhet för att nu fanns inget fokus kvar, inga mål eller utmaningar. Åtminstone inga som jag vet hur jag skall tackla.
Vet bara att jag måste lära mig att dela upp problem och uppgifter. Jag har också fått insikten att jag måste disponera min energi och tid mer effektivt. Frågan är bara hur..

Jag skulle vilja cykla mer och längre.. Och det kommer jag att göra nästa år